153 Visninger |  Lik

Greg Niemczuk: «Grieg og Chopin» – to musikalske brødre

Torsdag 18.april 2024 kl. 19.00 // Gropa

Billetter: 300 ,- + avg // Honnør 250 ,- + avg // Barn (under 18) 250 ,- + avg

KJØP BILLETTER HER:

Konsertpianisten Greg Niemczuk har en verdensomspennende karriere og nesten 20 års erfaring som konsertpianist. Han har holdt mer enn 500 konserter i 36 land over hele verden og på alle kontinenter.

Greg Niemczuk er høyt respektert av musikkritikerne. Og ikke minst er han elsket og beundret av et stort publikum for sitt poetiske og følsomme spill og sin lidenskapelige virtuositet. Norge er blant hans favorittland. Han opptrer hvert år i mer enn 30 forskjellige byer og tettsteder over hele landet. Uoffisielt er han den mest turnerende pianisten i Norge! Kveldens konsert er Gregs andre her i Storstuggu.

Greg er polsk Chopin-mester – så han kan sin Chopin (!) Men etter sine mange turnéer i Norge – og sine vennskapelige bånd til landet vårt – har han også fått et nært forhold til Edvard Grieg og til hans musikk. Sammen med Chopin er Grieg hans yndlingskomponist! Greg sier selv: «Når jeg spiller Grieg føler jeg meg norsk!»

Denne kvelden vil Greg presentere de to store komponistene for oss og vise at de musikalsk nesten var som brødre. I første del får publikum anledning til å sammenligne Grieg og Chopins to «Sommerfugl»-nokturner og ikke minst danser inspirert av folkemusikk – blant dem Griegs populære norske folkedanser op. 17 og op. 35 samt noen av de vakreste masurkaene av Chopin.

I andre del får vi høre de to musikalske mesterverkene: «Sørgemarsj-sonaten» av Chopin og deretter Griegs fantastiske klaversonate. Dette blir en kveld fylt med vakker polsk og norsk musikk uttrykt i Griegs og Chopins musikalske brorskap.

Som konsertpianist er Greg Niemczuk helt spesiell – ulik alle andre pianister. Han knytter sammen musikken han spiller med ord – og forklarer de klassiske komponistenes verker for publikum. Derfor er han beundret og elsket ikke bare for sitt spill, men også for sin evne til å få kontakt med publikum og for å gjøre den klassiske musikken lett forståelig og underholdende – selv for de som ikke er trente lyttere av klassisk musikk.